štvrtok, augusta 17, 2006

Emerge world

Včera som KONEČNE po 5 dňoch dokončil aktualizáciu VŠETKÝCH softwarových balíčkov na domácom serveri (alebo aj domácom multimediálnom centre).

Gentoo Linux má so svojím portage systémom jednu veľkú nevýhodu oproti konkurencii - rýchlosť. Či skôr pomalosť, keďže všetko sa tu kompiluje zo zdrojového kódu. Našťastie si portage stráži závislosti balíčkov, takže jedným príkazom emerge sa automaticky stiahne a skompiluje kľudne aj 20 knižníc, pomocných programov a utilít, ktoré sú nutné pre beh inštalovaného programu. Na druhej strane má kompilácia výhodu - nastavíte si optimalizácie kompilátora ako potrebujete, čo v určitých prípadoch dáva znateľné zvýšenie výkonu.

Po spustení emerge --sync sa stiahne aktuálna verzia zoznamu balíčkov. Ešte treba spraviť emerge portage aby sa updatovali aj programy na správu a inštaláciu balíčkov.

Emerge -u world sa naštastie nemusí robiť často, vlastne sa nemusí robiť vôbec, pokiaľ nepotrebujete novšie verzie softwaru na produkčnom serveri. V mojom prípade som sa pre to rozhodol kôli novšej verzii kompilátoru gcc. Preto som nechal spraviť kompletnú rekompiláciu všetkých programov nainštalovaných v systéme, nielen tých, pre ktoré medzitým vyšli nové verzie. Syntax príkazu je v tom to prípade emerge -vDe world.

Samotný update by trval na mojom systéme (AMD Sempron 2800+) približne 1 deň, nanešťastie sa ukázalo, že niektoré balíčky (z asi 560 inštalovaných) sa pri určitých nastaveniach systému (a určitých verziách kernelu) nedajú skompilovať a tak bolo nutné konzultovať Gentoo Wiki a užívateľské diskusné fóra. Pre každého trpezlivého, angličtiny znalého užívateľa systému Gentoo je to pravá pokladnica vedomostí a najlepší prostriedok na riešenie problémov.

V niektorých prípadoch bolo možné pokračovať pomocou príkazu
emerge -vDe --resume world. Niekedy sa to však nepodarilo a keďže sa mi nechcelo písať všetky nutné emerge ručne, nechal som to prebehnúť znovu od začiatku.

Nakoniec je nutné pomocou príkazu etc-update updatovať konfigurácie skompilovaných programov. Tu treba dávať pozor, aby ste si svoje pracne vyladené nastavenie neprepísali štandardným všebecným konfigurákom, aj keď novšej verzie. Čiže odporúčam najprv zálohovať adresár /etc.

Keď si nájdem zasa čas, donastavím ešte pár ďaľších vecí v systéme, ako napríklad automatické sťahovanie TV programu pre slovenské a české TV stanice vo formáte XMLTV pre MythTV.
Zdielanie tlačiarne (multifunkčné zariadenie Canon MP450) cez Sambu mám už vyriešené, teraz sa pokúsim nastaviť zdielanie scannera v MP450.

Paulie

Žiadne komentáre: